Stajaće ovacije za posljednju ovosezonsku baletnu premijeru

Stajaće ovacije za posljednju ovosezonsku baletnu premijeru

Foto: Ana Marija Ilić / HRT - Radio Rijeka

Premijera dvaju neoklasičnih baleta Igora Stravinskog "Apollon" i "Pulcinella" održana je sinoć u Hrvatskom narodnom kazalištu Ivana pl. Zajca. Koreografije potpisuju Giovanni Di Palma i Martin Chaix, a u glavnim ulogama briljirali su Michele Pastorini kao Apolon te Ali Tabbouch kao Pulcinella.

Balet "Apolon", u dvije scene, koji prati život boga Apolona od mladosti do uspona na planinu Olimp, stvorio je George Balanchine 1928. godine. Balet je polučio veliki uspjeh na premijeri, a danas je jedan od klasika bijeloga baleta neoklasičnog stila. Balet je ponekad kritiziran zbog "nedostatka teatralnosti".

Činjenica je da nema jasno izražene priče; radnju baleta čine Apolonove interakcije s muzama poezije, mimike i plesa. No izvedbena tehnika je klasični balet, koji je u svakom smislu teatralan, i upravo u Apolonu vidimo početak preobrazbe zvuka u vizualni pokret. Ono što balet čini izvanrednim jest njegova prividna jednostavnost, ali bogata evokativna priroda.

Balet je zanimljiva interpretacija besmrtnog bića, i odražava Balanchineov vlastiti uspon do umjetničke moći. Inspiriran Stravinskim, rekao je Balanchine, najprije je shvatio kako bi i on mogao pojačati estetski učinak vlastitog rada selekcijom i obuzdavanjem, zadržavanjem energije i osjećaja unutar formalnog jedinstva. "Prilikom proučavanja Apolona, shvatio sam da geste, poput tonova u glazbi i nijansama u slikarstvu, između sebe pronalaze određene 'izvorne veze'. Kao i svaka druga skupina, oni podliježu svojim posebnim zakonima. I što umjetnik dublje ponire, jasnije će razumjeti i razmotriti te zakone", rekao je veliki koreograf.

Balanchine je zapravo potvrdio bezvremenost klasičnih vrijednosti i prisvojio ih za sebe. Balet se može protumačiti kao metafora promjene starog u novi svijet - u tome počiva putanja plesača Michelea Pastorinija. Uz izvrsne muze, koje su utjelovile Ksenija Krutova, Maria del Mar Hernandez i Tea Rušin, Apolon pleše te od neiskusnog mladića izrasta u vrhunskog umjetnika koji potpuno ovladava teškom tehnikom bijelog baleta.

"Pulcinella": sjajna izvedba na špicama

Glazba Stravinskog, scenografija Picassa i koreografija Massinea sjedinili su se 1920. godine u premijeri baleta "Pulcinella". Priča Pulcinelle, poznatoga napuljskog lika, inspirirana je brojnim komedijama iz 18. stoljeća. Commedia dell' arte obiluje bezobraznošću, burlesknim situacijama i smiješnim likovima.

U ovom baletu izvođači zabavljaju publiku, mijenjaju maske, presvlače se, hvale i zadirkuju jedni druge. Ponekad umiru - ali ne jako dugo - a na kraju se ljubav slavi vjenčanjem. Pulcinellu utjelovljuje Ali Tabbouch. Prpošnost, brzina i šaljivost postignute su sjajnom izvedbom u teškoj tehnici na špicama.

Koherentna i homogena cjelina postignuta je harmonijom plesača sa sjajnim opernim ansamblom. Figaro ove operne sezone, Dario Bercich je izvanrednom glumom i pjevanjem, uz sjajnu Ivanu Srbljan i Marka Fortunata, snažno doprinosio razumijevanju radnje. Brojni scenski, dramski i plesni detalji, uz fantastičan orkestar pod palicom dirigenta Vladimira Fanshila, osigurali su večer za pamćenje. 

Dugim aplauzima, povicima "Bravo!" i stajaćim ovacijama riječka je publika ispratila posljednju baletnu premijeru ove sezone. Poslušajte osvrt na predstavu i dojmove publike:

Baletna premijera: "Apolon" & "Pulcinella", pripremila Ana Marija Ilić

Dojmovi publike, pripremila Ana Marija Ilić

Komentari